22 Ocak 2012 Pazar

Backlink Çok mu Lazım?


Bloglamaya yeni başlayan herkesin içinde inkâr etse de kitlelere ulaşma dileği baskındır. En iddiasız konular ve subjektif olgulardan bahseden blogger dahi bir gün, bir yerde kendisini binlerce kişinin okuduğu pozisyonda hayal eder.

Başlangıçta web kodlarıyla ya da web dizaynıyla çok haşır neşir olmayanları oldukça sıkıntılı süreçler beklemektedir. Blogger'ın aslında sadece yazmak için yeterli olan temaları yanında bir o kadar yetersiz eklenti sayısı ve çeşidi blogger kullanıcısını arayışlara itmekte, kodu kabul etmeyen ya da hatalı yerleştiren temalar yüzünden yeni kullanıcıları günlerce uğraştırmaktadır. Site içeriği ne kadar önemli olsa da göze gönüle ferahlık veren bir tema ve tasarım ziyaretçinin sitede geçirdiği zaman açısından belirleyicidir. Başka bir deyişle devir "ye kürküm ye!" devridir. Bir yandan yazılar bloglanırken, diğer yandan "bakayım millet neler yapmış?" merakı belirir ve sadece kişisel bir deneyim olarak başlayan blog göze yetersiz görünmeye başlar.


Tema tasarım konusunda yüzde yüz tatmin mümkün değildir. Her gün yeni bir opsiyonla karşılaşacağınız için girince bakmaktan hoşlandığınız bir blog sayfasına sahip olduğunuz, artık tamam diyeceğiniz noktayı iyi belirlemek lazımdır. Bu noktadan sonra yazılarınızı, görsel malzemenizi ve "bilhassa" etiketlendirmeyi güzel kullanıp kamuyu etkilemeye hazırsınız. Ama bu okunmanız ya da ziyaretçi çekmeniz için yeterli değildir. Okyanus içinde bir damla dahi değilsiniz, 180 milyon blog kullanıcısından ve milyar düzeyinde blog sayfasından bahsedilen bir ortamda gerçekten "iyi" ya da "orijinal" olmalısınız, hatta mümkünse ikisini de birlikte olmalısınız.

Bu kalabalıkta kendinize ziyaretçi ve okur çekmek için binlerce sayfada blogeer'a tavsiye edilen öncelikle backlink, pagerank ve alexa olgularına odaklanmasıdır. Size uzun uzun pagerank anlatılır, hesap algoritması açıklanır nasıl yükselteceğinize dair uygulanması - başlangıç seviyesinde biri için - imkansız tavsiyeler verilir. Şunu aklınızdan çıkarmayın; hangi konuda olursa olsun kişisel yazılar yazan bir blog sahibi için ortada çok olağanüstü bir durum yoksa ; 0/10 ölçülendirmesinde 5'den sonrası yoktur. Kişisel blogunuz için 3 çok başarılı,  4 muhteşem ve 5 ise bir rüyadır. Google bu puanlamayı sitenin insanlığa faydası açısından vurguluyor ve henüz siz daha yolun başındasınız. 0'a üzülmeyin, 1 veya 2'nin de kıymetini bilin. "Az'a tamah çok ziyan getirir" unutmayın.

Alexa da başlangıçta çok önemli olmamalıdır sizin için. Bir nev'i ticari rating ölçümü olan bu sistem sizin potansiyeliniz ya da kalitenizden çok şu ya da bu şekilde sayfanıza kaç ziyaretçi çektiğinizle ilgilenir. Bu klasmanda pornografi, bilim, sağlık, din ve alış veriş de dahil binlerce konu ve trilyonlarca içerik sayfasıyla yarıştığınızı sakın unutmayın. Birinci yılını doldurmuş bir kişisel blog 5 milyonun altı değerlerde seyrediyorsa başarılıdır. Ancak sitenizin temasına uygunsa ve tasarımınızı görsel olarak sakatlamıyorsa buradan bir alexa etiketi yaratarak widgetlar aracılığıyla ekleyin. Bunun değerlerinize olumlu etkisi olacaktır. Alexa Toolbar tipi gereksiz işlere ise hiç girmeyin. Kendisi, (alexa yapmış bile olsa) aslında bir trojan olan bu tip eklentiler web dünyasına çok aşina olmayan kullanıcının gözünde güvenilirliğinizi sarsacaktır.

Son ve en önemli konu backlink fenomeni. Backlink temel olarak sayfanızın işler yönlendirmeli adresinin göründüğü diğer sayfa ve sitelerdir. Başta kendisi de link kovalamış biri olarak söyleyeceğim, ilk 3-6 ay hiçbir şekilde kafanıza takmayın.Önce ve öncelikli olan içeriğinizi ve tasarımınızı düzenlemek olsun. Yarım yamalak, devamlı inşa halindeki bir sayfaya link nerden verilirse verilsin ziyaretçi sayınıza kalıcı bir katkıda bulunmayacaktır. İçeriğiniz doyurucu ve çekici olmadan, yani en azından 40 - 50 parça olsun yazı girmeden sağa sola bırakacağınız linklerin faydası değil zararı vardır. İçeriksiz bir sayfaya giren ziyaretçi boş raflardan oluşan bir süpermarketten ayrılan memnuniyetsiz müşteri gibidir. Bir daha uğraması ise düşük ihtimaldir.

En iyi backlink, sosyal paylaşım ağlarında insanların birbirlerine aktardıkları yazılarınızdır. Burada bir detay olarak Ana Sayfanız'dan çok yazılarınızın olduğu bağımsız sayfalarınızın paylaşılmasının önemli olduğunu da belirtelim. Twitter ve Facebook için blogunuz adına hesap ve düzenlemelerinizi muhakkak yapın. (Facebook sayfası açılışını bu blogda anlatacağım) Blogunuzun Facebook sayfasına ve twitter hesabına blogunuzu spam olarak algılamayacak, sizin anlattıklarınızı ve/veya paylaştıklarınızı gerçekten merak eden tanıdıklarınızı üye yapın önce, sonra dışa açılın. Bu tür backlink alexa'da görünmemesine rağmen en önemli ve etkili backlink türüdür.

Forumlara imza ya da sosyal medya platformlarına viral olarak bırakılan linklere ise çok sıcak bakmayın. Bunlar alexa tarafından "tekil" olarak hesaba konsa da prestijinizi oldukça sarsan türde etkileşim çabalarıdır. Sokakta zorla elinize tutuşturulmaya çalışılan ilanlardan farkı yoktur ve geçici ziyaretçi akımlarından başka bir işe yaramazlar. Unutmayın; blogger işi gerçekten çok uzun soluklu bir çaba. Hevesinizi kırmak istemem ama "bu galiba olmuş" denecek bir blog 1 seneden önce meydana gelmez, sonrasında ise düzenli beslemeye devam etmeniz gerekmektedir. Bu yüzden daha ilk günlerinizden backlink vermekle uğraşmaya dalarsanız amaç olan blog yazarlığından uzaklaşıp, araç olan SEO çalışmasının kölesi olursunuz. 

Backlink için son olarak söylemem gereken; hazır paketlerden "özellikle" uzak durun. Maliyetinden öte blogunuzu internetin Araf'ı olan Sandbox'a bile düşürebilirsiniz, sıralamalarda yükseleyim derken. Hazır backlink paketleri başlangıç düzeyinde bir blogger için, çocuğun eline verilmiş jilet gibidir. Bir kaza çıkması ihtimali neredeyse kesindir. Ayrıca rica minnet diğer blog sahiplerinin sayfalarına verdiğiniz linklerin işe yaraması da başlarda zordur. Hem zayıf içerik hem de sadece son yazınızın görünüyor olması o linki koydurmak için gösterdiğiniz çabaya değmeyecektir.

Blogger için merdiven basamaklarını 

"başlangıç - meydana çıkarma- içerik zenginleştirme - tanıtım - ziyaretçi artışını sürekli kılma - başarı" 

olarak sıralayabiliriz bu süreç içinde "tanıtım" oldukça ilerideki zamanların işidir önemli olanın mümkün olan en çok ve en "orijinal" içerik olduğunu sakın unutmayın.

İyi bir fikir, çok çaba ve disiplin blogunuzun başarı anahtarlarıdır. Unutmayın Facebook, backlink vererek Facebook olmadı.